Vet ni vad? Hör och häpna! Två dagar i rad har jag klivit upp tidigt på morgon och bakat bröd. Inte scones utan ”riktigt”bröd. Frukostbullar tror jag de kallades. Eller ja, kalljästa frukostbullar. Blev en favorit just för att det gick så smidigt. Jag hittade ett recept på ICA:s hemsida men modifierade det något. Följa recept är tråkigt 😛
Så här gjorde jag

1/2 paket jäst
2,5 dl kallt vatten
1,5msk olja
1,25tsk salt
2dl grahamsmjöl
4-6dl vetemjöl

1.Lös jästen i lite av vattnet.
2.Blanda i resterande vätska, salt, olja och hälften av mjölet.
3.Arbeta in mjöl i degen tills den släpper kanterna i bunken.
4.Tag upp på mjölat bakbord och arbeta till en smidig deg.
5.Dela i 10bitar och rulla till jämna fina bollar. (Jag vet att det är åtta stycken på bilden men det är från första försöket innan jag ändrade receptet lite mer)

image

6.Lägg i ugnsfastform på bakplåtspapper med lite mellanrum. De kommer sedan att jäsa ihop lite men det gör inget.
Lägg en bakduk över brödet och ställ in i kylen under natten. Plastfolie om ni inte vill ha en torkad yta på bullen.
7.På morgon, plocka ut bullarna ur kylen medan ugnen värms till 250grader.
8.Grädda i 10-12min.

image

Ät!!!

Det som tog längst tid var att värma ugnen. I korridoren tar det 20minuter oavsett värme. Så i tisdags klev jag upp kvart i åtta. Gick ut och startade ugnen och plockade fram bullarna. Gick och duschade, klädde mig för dagen och gick upp till vinden och kollade cykeln. Utan luft så klart. Gick ner och gräddade frukostbullarna samtidigt som jag kokade havregrynsgröt. Diskade, tog ut bullarna och åt en super god frukost. Lät bullarna svalna innan jag frös in de som fanns kvar. Gick till universitetet vid halv tio med cykeln för att förhoppningsvis kunna pumpa den där. Var på föreläsning, skrev en dugga, 19poäng av 20 som jag själv tilldelade mig. Och läraren höll med :P. Sökte en fungerande cykelpump. Gick hem med cykeln fortfarande utan luft, tillagade middag och matlådor. Jobbade. Knackade också på hos grannen som äger en cykelpump men har inte sett honom sedan i måndags. Bakade ihop en ny sats deg på den andra halvan av jästpaketet.
I morse körde jag ungefär samma mönster. Sov dock till kvart över åtta. Gick och startade ugnen, myste i mjukisbyxor och pyjamaströja medan jag skrev ihop en sammanfattning på ett kapitel i en bok. Gick ut och gräddade bullarna och kokade gröt, diskade. Tog ut bullarna. Åt en god frukost. Packade brödet när det svalnat. Bytte om. Packade ner datorn. Lämnade cykeln hemma och gick till skolan. Föreläsning. Grupparbete. Hem för mellis, bamsegymnastik, middag och lite databråk. Samt prat med fröken M och Buuus 🙂
Nu ska jag sova! Blir trött av att kliva upp 2timmar innan jag börjar. Men det är mysigt och lugnt och skönt. Så kan tipsa om det, om ni känner att ni har överbliven tid 😛
Gonatt 🙂