Hej hopp!
Igår kom Emma över för att skapa lite kort. Vi började med att måla sockermålningar vilket är mitt bidrag till Monthly Makers tema färg. I förrgår berättade jag att jag och lilla E gjort sockermålningar och då jag tyckte det var så kul och blev så fint så ville jag göra det igen.

image

När man målar sockermålningar behövde man:
⚪Sockerlösning= 1del kokande vatten + 2delar socker

⚪Frystejp eller papperstejp

⚪Vatten (till färgen)

⚪Penslar

⚪Vattenfärg

⚪Tjockare papper dvs inte vanligt kopiatorpapper

image

⚫Börja med att blanda i ordning Sockerlösningen så att allt socker löses upp. Jag körde på 0,5dl vatten och 1dl socker.

⚫Tejpa fast pappret på en skyddad yta. Detta görs för att pappret ska förbli platt trots mängden vatten och färg som används.

⚫Måla med en ren pensel hela pappret med sockarlag så det är helt täckt/blött.

⚫Börja måla med vattenfärg, använd då vanligt vatten. Som ni kan se har jag endast använt olika metoder av sänkmålning men det fungerar nog att måla vanligt också för att få en effekt.

image

På detta papper valde jag att använda mycket vatten och slog lätt på penselns skaft för att få större stänk.

image

Medans jag på detta använde ”normal” mängd med vatten men drog fingret över penselnshår för att få ett mindre stänk mönster.

image

På detta papper valde jag att blanda de två olika stänk teknikerna.

image

Jag är jättenöjd med hur resultatet blev och tänker använda mina målningar till blandannat kort som på bilden ovan. Har också en tanke på att använda en av de till att göra ett litet skrivblock och då ha målningen som pärm. Annars får det nog bli dekoration på ett kollegieblock eller en mapp.

Det roligast med denna teknik är att målningarna aldrig blir likadana och det blir alltid nya fina mönster. 🙂

Detta är mitt bidrag till Monthly Makers tema färg och jag är så nöjd med resultatet! Är så glad att jag kom på att man kan måla sockermålningar med tanke på att jag inte gjort det på ca 20år.

Tjing!

